DUELUL VIORILORGABRIEL CROITORU – vioara Niccolo Paganini (1782-1840) În acelasi an, 1819, Paganini compune o alta lucrare de virtuozitate destinata viorii: I Palpiti op. 13. Este vorba, de asemenea, despre o Tema cu variatiuni bazata si de aceasta data pe muzica dintr-o opera de Gioachino Rossini: Tancredi. Tema apartine ariei Di tanti palpiti. Asa cum ne indica titlul rossinian, „palpiti exprima variante de stare emotionala – bataie de inima, tresarire, suflare, suspin”. Linia melodica a instrumentului solistic sugereaza, de-a lungul lucrarii, multiplele stari si trairi sufletesti pe care cuvântul le include, dând prilejul interpretului sa-si etaleze tehnica stralucitoare, diversitatea coloristica a sunetului si întreaga capacitate si bogatie de expresie. Ernest Bloch (1880-1959) - Nigun (Baal Shem) LIVIU PRUNARU – vioara Ca multi alti interpreti renumiti ai viorii, precum Fritz Kreisler sau Pablo de Sarasate, Jascha Heifetz a prelucrat pagini muzicale de referinta, transcriindu-le pentru instrumentul pe care l-a slujit stralucit în întreaga sa cariera. Astfel, binecunoscutul lied schubertian Ave Maria se regaseste în varianta pentru vioara si pian în transcriptia acestuia, în repertoriul multor violonisti. Rugaciune pioasa si plina de smerenie închinata fecioarei Maria, liedul scris pe textul latin original deschide, parca, într-o atmosfera de serafica reculegere, o poarta stelara catre divinitate. Camille Saint-Saëns (1835 – 1921) – Havaneza op. 83 Frédéric Chopin / Wilhelm - Nocturna op. 27 nr. 2 ?? Henryk Wieniawski (1835-1880) - Poloneza nr. 1 în re major Henryk Wieniawski, violonist si compozitor polonez, este cel caruia literatura de virtuozitate pentru vioara îi datoreaza patrunderea în repertoriul specific a Polonezei, dans national polonez interpretat în saloanele aristocrate ale secolelor XVIII – XIX, raspândit apoi în muzica instrumentala europeana. Prima dintre cele doua poloneze foarte cunoscute ale lui Wieniawski, cea în Re major op. 4, este o lucrare în care tehnica brilianta de virtuozitate ofera violonistilor ocazia de a-si etala performantele artistice. Ghirlande de valori mici - staccato în sus, acorduri pe trei si patru corzi desfasurate într-un tempo alert, culminatii de flagiolete în registrul acut sunt modalitati tehnice care, realizate cu acuratete, dau farmec si stralucire interpretarii acestei piese. Lucrarea este structurata pe trei sectiuni: A. cu doua elemente tematice definitorii, urmata de un dificil, dar spectaculos solo al pianului (pe care, din pacate, multi pianisti îl sar sau îl scurteaza), apoi un episod contrastant, B, cantabil, expresiv si usor sentimental, dupa care A revine modulând, pentru ca, în final, Coda, triumfatoare, stralucitoare, sa încheie într-o verva plina de buna dispozitie întreaga lucrare. GABRIEL CROITORU – vioara Anotimpurile sunt interpretate de ansambluri de orchestre camerale,
de ansambluri orchestrale de suflatori, de vioara solo acompaniata de
orchestra de camera si, iata, de doua viori si pian. Fara a se dori
neaparat o replica a binecunoscutei creatii a lui Vivaldi, lucrarea
este deosebit de sugestiva, descoperind parca frumusetea fiecarui anotimp,
cu o atitudine optimista, deschisa, pe ritmurile senzuale ale batrânului
si vesnic tânarului tango. Le Quattro Stagioni (Porteńe) de Piazzola
este o lucrare construita pornind de la propria conceptie de stil, dorind
sa transmita impresiile unui traitor din orasul Buenos Aires, exprimând
emotional, poetic si muzical viata cotidiana, culorile fluviului Rio
del Plata, melancoliile si sentimentele trecerii timpului sub pulsul
unui tango lent sau temperamental ardent. Concert cu orchestra J. S. Bach - Concertul în re minor pentru doua viori si orchestra, BWV 1043 Ideea de concert nu corespunde aici doar criteriilor spectacolului solistic, Johann Sebastian Bach gândindu-si în general lucrarile mai mult pe principiile dialogului între protagonisti. Concertul în re minor pentru doua viori si orchestra este, din aceasta perspectiva, un veritabil model al stilului bachian de maturitate, când maniera practicata în concertele grossi palise în favoarea unui limbaj de mai mare complexitate. Melosul cu contururi tematice impresioneaza în primul rând în aceasta capodopera care atinge, în sectiunea mediana, o veritabila culminatie a meditatiei poetice. Ritmul cu ecouri de siciliana ofera ansamblului si celor doua viori spatiul unor expuneri melodice în care tematica devine din ce în ce mai pregnanta. Cele doua miscari în allegro, care încadreaza acest celebru largo ma non tanto au o alura îndreptata voit spre virtuozitate. Liniile desenate în aceste allegro-uri sunt clare si volitive, au o subtilitate a simetriilor care încânta prin procedeele armonioase ale utilizarii scriiturii contrapunctice imitative. Un farmec aparte îl reprezinta, în acest context, preluarile de replici, unde rigoarea si libertatea se contopesc, propunând o infinitate de ipostaze în care rolurile se schimba între solisti si ansamblu. O bijuterie a genului, Dublul de Bach, cum i se spune de obicei, printre melomani, acestei capodopere fara rival, este egalat poate doar de afectiunea muzicienilor pentru acest artist, creator al unui ideal al perfectiunii estetice si etice, în lumea sonurilor ultimului mileniu. Grigore Constantinescu
|
Program |
||||||||
CulturaLaZi RadioCultura Radio România Cultural Pianul Călător Duelul Viorilor Vioara lui Enescu la sate Cele Trei Dive Flautul de aur Societatea Română de Radiodifuziune Radio
România Cultural Asociaţia Culturală
Accendo |