|
|
Duelul maestrilor si viorilor
celebre
Pentru virtuozii Romantismului, fie violonisti sau pianisti, Duelul
era unul dintre prilejurile de a demonstra performantele de care erau
capabili. Ca argument al concertului pe care îl vom urmari, amintim o
confruntare, din mai multe cu care Paganini a trebuit sa-si dovedeasca
maiestria, evocata de biografi: duelul cu violonistul francez Lafont,
sprijinit de catre toti adversarii italianului. Concertul trebuia sa se
încheie cu Sonata Kreutzer de Beethoven. Vinogradov descrie, în
cartea sa Defaimarea lui Paganini, acest original concurs de maiestrie:
"Paganini cânta primul...cu acea usurinta aparenta care vrajea publicul...
Apoi aparu Lafont. Sala rasuna de aplauze; dusmanii lui Paganini erau
în delir, rânduri întregi se ridicasera în picioare. Si Paganini stârni
o reactie vie din partea admiratorilor sai italieni... În replica sa, focosul
francez începu sa-l depaseasca pe violonistul italian. În cele din urma
rasuna si Sonata Kreutzer. Ce se întâmpla oare cu Lafont? Cânta
fara viata, publicul aproape ca nu-l mai asculta. Paganini câta aceeasi
sonata... Linistea era atât de coplesitoare încât fiecare îsi auzea bataile
inimii... Cu cât se vadise la început înfrângerea lui Paganini, cu atât
mai limpede aparea deplina lui superioritate... Uitând buna cuvinta, cetatenii
italieni strigara: Traiasca Italia! Traiasca Paganini! Traiasca prima
vioara a lumii! Evviva maestro insuperato!"
Prilejul unor asemenea confruntari este pasionant, ca si optiunile repertoriale
destinate a atrage afectiunea melomanior.
Prima piesa a programului Stradivarius versus Guarneri a avut o
celebritate aparte, cucerita cu decenii în urma de catre violonistul austriac
Ferdinand Heinrich Proboscht (1890-1959). Artistul se afla în Suedia în
momentul în care se organizase un concurs pentru o piesa muzicala care
urma sa fie inclusa în filmul Intermezzo (1936). Competitia a fost câstigata
de Proboscht, cu piesa "Souvenir de Vienne", la titlu adaugându-se
"Intermezzo",
pentru a corespunde ideii filmului. Atunci când David O. Selznick refacut
filmul ca Intermezzo:
A Love Story (1939), compozitia Provost a devenit muzica simbolica,
conferind autorului o anumita faima în lumea literaturii violonistice
din elita repertoriului de divertisment-concert, asigurând, fireste, compozitorului
si o importanta avere.
Cu Zapateado, Navara (versiune pentru doua viori si pian) si
Zigeunerweissen, Pablo de Sarasate (1844-1908) si-a sustinut pretutindeni
gloria de virtuoz si compozitor. Rândurile scrise despre el de catre Mihai
Eminescu dovedesc si impresiile de martor în concertele sustinute în România.
Un mare contemporan al sau, Leopold Auer, sublinia renumele de maestru
al unei tehnici perfecte, ( ...cântând fara niciun efort, atingând coardele
cu un arcus magic într-o maniera care nu parea terestra... ). Iubirea
sa pentru lautarii virtuozi care luminau plaiurile spaniole se oglindeste
în capodopere miniaturale, fie imagini pregnant dansante, specifice pentru
al sau staccato volant, (Zapateado), fie accentele pasionale (Navara),
fie prin potpouriuri spectaculoase (Melodiile lautaresti). Ecoul
acestei muzici s-a prelugit de-a lungul secolului trecut, culminând cu
succesul unui film artistic japonez (1980) care se inspira din creatia
lui Sarasate, Zigeunerweissen (pelicula premiata la cea de a 31-a
editie a Festivalului international al filmului de la Berlin).
Stilistic, ca arta violonistica si temperament, arta lui Fritz Kreisler
(1875-1962) se contureaza la polul opus, prin rafinament si eleganta.
Apreciat si admirat de George Enescu, Kreisler este autorul unui repertoriu
aparent lejer ca expresie, renumit prin dificultatea redarii. Paralel
cu propriile piese (între care si... binecunoscutul Caprice Viennois),
artistul vienez a oferit literaturii concertante adaptari si prelucrari
ale muzicii altor mari compozitori, de la Tartini la Ceaikovski sau Glazunov
(din care ascultam momentul romantic intitulat Valse scherzo, cântat
pentru prima oara la Paris în septembrie 1878, de catre Stanislaw Barcewicz,
si versiunea de duo vioara - pian a Serenadei spaniole de Glazunov).
Tot un moment romantic, devenit o pagina de celebritate violonistica,
este si Meditation, pe care interpretii au preluat-o din muzica
lui Jules Massenet compusa pentru opera Thäis. Melodia domina întreaga
desfasurare muzical-poetica a acestei frumoase naratiuni iluminate de
chipul legendarei eroine a scenei lirice. O sinteza a soloului violonistic
(acompaniament de orchestra sau de pian), care încheie actul al doilea,
aduce pe drept cuvând aplauzele publicului si pe scena de concert.
Antonio Bazzini (1818-1897) a fost un virtuoz prolific si în domeniul
componistic. Daca retinem mai greu azi creatiile sale, orice violonist
cunoaste La Ronde des Lutins (Dansul Spiridusilor), o atractiva
combinatie de melos si tehnica transcendentala, în care se reîntâlnesc
efectele de virtuozitate ale lui Paganini - staccato-uri, sunete armonice,
pizzicati etc.
Se poate vorbi, în acceptiunea confruntarii performantelor, despre un
duel violonistic? Literatura baroca ne-a demonstrat ca nu este cazul,
daca ne-am aminti cel putin simbolul antantei celor doi interpreti solicitati
de Johann Sebastian Bach sa dea viata minunatei sale creatii, Concertul
pentru doua viori si orchestra. Aceasta explica de ce, Stradivarius
si Guarneri îsi pot reuni glasurile, sonoritatile, culorile timbrale,
sub arcusul unor maestri ca Gabriel Croitoru si Liviu Prunaru. Demonstratia
este elocventa, în slujba muzicii scrise de Beriot, Spohr, Moszkovski,
Sostakovici si... din nou, Sarasate.
Muzicianul belgian Charles Auguste de Bériot (1802-1870) a fost un violonist
si compozitor binecunoscut pentru romantici. Casatorit cu celebra Maria
Malibran, a îmbinat cariera interpretativa cu creatia si pedagogia. Numeroasele
concerte, muzica de camera si instrumentala ofera un fond esential pentru
studiul viorii. Grand duo pentru doua viori, op. 57 este, din aceasta
perspectiva, exemplar pentru repertoriul de recitaluri, invitând la dialog
interpreti din generatii apropiate. Contemporanul sau, compozitorul, violonistul,
dirijorul si pedagogul Louis Spohr (1784-1859), este de asemenea mai putin
cunoscut de catre publicul secolului XXI. Ca interpret, datorita virtuozitatii
sale, a fost admirat de Regina Victoria, într-un timp în care creatiile
sale erau considerate pe un plan valoric egal cu cele semnate de Mozart
si Beethoven. Duo nr. 2 op. 150 ofera idei componistice care apartin
combinatiilor camerale, asemenea formulei de dublu cvartet si dublu concert,
practicate de Spohr. Secolul XX aduce pe podiumul de concert si 5 piese
pentru doua viori si pian de Dmitrii Sostakovici, într-un aranjament
realizat de prietenul compozitorului rus, Lev Atovmyan. Este momentul
muzical cel mai apropiat de noi, într-o seara de muzica romantica unde
se confrunta, asemenea lui Oneghin si Lenski, doua minunate arcuse numite
Guarneri si Stradivarius.
Grigore Constantinescu
|
|